De Noord/Zuidlijn in Amsterdam is op 21 juli 2018 geopend. Wacht niet langer met de volgende belangrijke metrolijn en kies nu voor een Oost/Westlijn!
Ook als je nooit die metro zal gebruiken, dan heb je er toch baat bij als anderen dat wel kunnen als alternatief voor auto of (toeristen)bus. Behalve voor Amsterdammers is de lijn ook voor de omgeving van groot belang. Vooral als die uiteindelijk naar Almere wordt doorgetrokken.
Ondertekenaar, als u een vinkje zet na het bevestigen van uw ondertekening dan blijft u ook per e-mail op de hoogte van ontwikkelingen. Dank voor uw steun!
Amsterdammers, forensen en bezoekers
de Noord/Zuidlijn is geopend in juli 2018
de omvang van Amsterdam en het aantal reizigers in stad en omgeving groeide en groeit sterk
het openbaar vervoer is onvoldoende met de reizigersgroei meegegroeid
GVB kondigde februari 2015 aan een Oost/Westlijn van IJburg naar Schiphol via Osdorp te wensen
de Amsterdamse gemeenteraad sprak begin 2016 in een motie (Vink, Torn, Boldewijn) uit dat vervolgonderzoek naar metro-uitbreiding in stad en regio Amsterdam noodzakelijk was, inclusief verschillende varianten voor een Oost/Westlijn
een Oost/Westmetro geeft een belangrijke impuls aan het ondergronds brengen van veel reizigers en helpt daarmee de drukte op straat te verminderen
het vergt veel voorbereidingstijd voor er tot realisatie van een nieuwe (deels ondergrondse) metro kan worden overgegaan
geen tijd te verspillen en vaart te maken met de voorbereidingen voor (een besluit over) een nieuwe Oost/Westlijn in Amsterdam zodat die snel gerealiseerd kan worden.
De Noord/Zuidlijn is een succes, maar de stad heeft nog veel meer nieuwe, hoogwaardige ov-verbindingen nodig. Anders raakt Amsterdam zijn koppositie nog kwijt, waarschuwen planologen.
(...) Lees verder
De ontvanger van deze petitie is nu anders. De gemeente Amsterdam wil wel een Oost/westlijn, maar het grootste obstakel is dat ze zoiets niet zelf kan ophoesten.
De steun van de Tweede Kamer is nodig. Maar daar is meer draagvlak voor "de aanpak van knelpunten op de A2, A15 en A58" dan voor investeren in een metrolijn.
Gek genoeg is er wel geld voor spoorlijnen. Mogelijk is dat om te buigen naar een metrolijn? Dan is het zaak om het nationale belang van een Oost/westlijn te benadrukken.
Op 18 augustus 2018 is de 400e ondertekening gezet onder de petitie. De opening van de Noord/zuidlijn heeft geholpen om de petitie populair te maken.